Ilha Grande & Paraty - Reisverslag uit Ilha Grande, Brazilië van Froukje Schell - WaarBenJij.nu Ilha Grande & Paraty - Reisverslag uit Ilha Grande, Brazilië van Froukje Schell - WaarBenJij.nu

Ilha Grande & Paraty

Door: Froukje

Blijf op de hoogte en volg Froukje

05 Juni 2014 | Brazilië, Ilha Grande

3 JUNI

Vanochtend was er een taxichauffeur om half 8 bij ons hostel, zodat we de boot van 8 uur naar Ilha Grande konden nemen. De boot leek op een soort grote veerboot met stoeltjes erop. Na ongeveer 2 uur varen kwamen we aan op Ilha Grande, waar we snel genoeg onze pousade vonden. De eilandbewoners waren allemaal erg vriendelijk en behulpzaam.

Omdat we vroeg op het eiland waren konden we nog deelnemen aan een tour, die om 11.00 uur vertrok. Wat wij begrepen van diegene die ons de tour verkocht zouden we eerst naar 2 strandjes gaan en vervolgens een wandeling van 3 kwartier door de jungle maken richting een waterval. Toen de boot dus stopte bij het eerste strandje gingen wij vrolijk in onze bikini, op blote voeten en met snorkel om de nek het water in. Eenmaal op het strandje aangekomen bleek echter dat dit de wandeling naar de waterval was! Dus wij in onze bikini en op blote voetjes door de jungle, 3 kwartier omhoog, en weer 3 kwartier omlaag. Gelukkig hadden meerdere mensen de bikini aan en zelfs de gids was op bloten voeten, dus het was blijkbaar niet heel vreemd wat we deden. Daar ging onze zorgvuldige voorbereiding met wandelschoenen, lange broeken en anti-muggenspul voor in de jungle... De tocht omhoog was warm en zwaar en de paden bestonden uit natte kleigrond, boomstronken, bospaadjes etc. Maar wel zeer de moeite waard! Echt diep in de jungle met mooie natuur om je heen en waanzinnige uitzichten. En het deed geeneens pijn aan de voeten, het voelde alleen wat onwennig. Eenmaal aangekomen bij de waterval was het erg prettig dat we de bikini aanhadden, want we hebben heerlijk gezwommen en ons ´gedoucht´ onder de waterval. Erg bijzonder om eens een keer mee te maken en lekker fris na zo´n wandeling! Na de terug tocht was het wederom even lekker om in de zee te duiken om af te koelen. Ik heb hier tevens gesnorkeld tussen de rotsen en erg mooie vissen gezien!
We vaarden verder naar het volgende strandje en ook daar mooi gesnorkeld. Ondertussen was ons op de boot gevraagd wat we wilden eten. Bij de volgende stopplek, een restaurantje aan het water hebben we goed geluncht. Inmiddels waren er erg veel wolken aan de lucht en de temperatuur was flink afgenomen. Dat in combinatie met onze natte kleren maakte het goed koud. Om ongeveer 16.00 uur keerde onze boot terug naar de opstapplaats en waren we toe aan een heerlijk warme douche. Viel dat even tegen, het water was wederom ´lekker fris´. Dus maar een kopje thee gepakt bij de pousada.

Na het douchen hebben we een stuk over de boulevard gewandeld, waar we uitkwamen bij een klein restaurantje waar de wedstrijd Brazilië - Panama erop was. Onder het genot van een biertje en tussen de Brazilianen hebben we deze wedstrijd bekeken. Het bier wordt hier geserveerd zoals wij in Nederland dat met wijnen doen. Een grote fles van ongeveer 1 liter in een koeler, met enkele losse glazen erbij, zodat je jezelf kunt inschenken. Na de wedstrijd hebben we nog wat winkeltjes bekeken. Daarna zijn we op een terras aan zee gaan zitten om wederom te genieten van een biertje. Bij aankomst in de pousada hebben we nog een spelletje gedaan waarna we lekker zijn gaan slapen.

4 JUNI

Onze boot terug naar het vaste land vertrok pas om 13.00 uur, wat ons de gelegenheid gaf in de ochtend nog meer van het eiland te zien. Toen we ons hostel uitstapte zagen we iets merkwaardigs; er was iemand gestorven en de kist werd door de zandstraatjes geduwd met een soort kruiwagen\bolderkar. Niet echt een ideaal einde zou ik zeggen, maarja wat moet je anders op een eiland waar geen auto´s zijn....

Eerst hebben we een wandeling gemaakt door de jungle, langs de kust. Onderweg hebben we een ruïne van een oude gevangenis en van een oud aquaduct gezien. Vervolgens zijn we naar de andere kant van de kust gegaan waar we nog een flinke steile wandeling omhoog door de jungle hebben gemaakt. We keerden op tijd terug om onze boot te halen, maar deze kwam - geheel in Braziliaanse stijl- 3 kwartier te laat aankakken. Dus maar even op het strand gelegen. Deze keer was de boot een speedboot, die een stuk sneller was dan de veerboot van een dag eerder. De ruimte op de speedboot was echter beperkt; hij was geschikt voor 28 personen en die waren ook allemaal toegelaten. Maar met koffers, backpacks en rugzakken was de boot erg volgepropt! Bij aankomst op het vaste land was er vervoer voor ons geregeld, een busje naar onze volgende bestemming: paraty.

Bij aankomst in Paraty was het, uiteraard, alweer bijna donker. We hebben onze spullen in het hostel gelegd, de bus voor de volgende dag geregeld en toen zijn we snel het historische stadje in gegaan. We hebben alle kerken in het donker bekeken, waarna we op een terras aan een heel gezellig pleintje lekker hebben gegeten. De hele stad was versierd met vlaggen en overal stonden tentjes en podia, er bleek iets te doen. Tijdens het eten kwam er opeens een optocht voorbij met vlaggen, vuurwerk en muziek. Best leuk om te zien. Na het eten hebben we ons verplaatst van buiten naar binnen en daar nog een voetbalwedstrijd gekeken. Hierna was het laat genoeg, morgen was het immers weer vroeg dag!

5 JUNI

Vanochtend ben ik bij zonsopkomst opgestaan, ik wilde het historisch centrum met haar kerkjes graag ook nog in het licht zien. En aangezien onze bus om 08.30 al vertrok was er geen andere mogelijkheid dan ´s ochtends heel vroeg. Na het maken van wat mooie kiekjes snel ontbeten en op naar de bus, die gelukkig maar een paar minuutjes lopen was. De bus bleek erg relaxt, met slaapstoelen etc. dus ik heb weinig van de 5 uur durende rit meegekregen. Eenmaal aangekomen op het busstation in Sao Paulo snel een taxi gepakt, om op tijd op het vliegveld te zijn voor onze vlucht naar Campo Grande. Gelukkig zat het verkeer ons mee waardoor we ruim op tijd op het vliegveld waren. De vlucht vertrok met wat vertraging. Eenmaal aangekomen op het vliegveld kwam er meteen een man naar ons toe, deze keer werden we dus wél netjes opgehaald. De man bracht ons naar onze kamer waarna we de tour voor de komende dagen door de Pantanal en naar Bonito hebben geboekt. Tegelijk met ons was er ook een Duitse jongen aangekomen. Samen met hem zijn we gaan eten bij een tentje in de buurt. 10 Reaal (3,30 euro) en onbeperkt eten van een heerlijk buffet. Ideaal! Na het eten nog even in het gezamenlijke ruimte beneden gezeten, dit verslag geschreven, foto´s geupload, boekje gelezen en toen was het weer bedtijd.

Morgenvroeg vertrekken we om half 11 naar de Pantanal, voor een tour van 4 dagen. Op dit moment is het er erg nat (wat vreemd is, want normaal is het rond deze tijd juist erg droog daar). Maar we kunnen evengoed alles doen wat gepland stond, alleen meer per boot dan met de auto. De foto´s beloven een geweldige tour, dus we zijn benieuwd! Na de Pantanal vervolgen we onze tour naar Bonito. Geen idee of we wifi hebben de komende dagen in the middle of nowhere, dus wees niet ongerust als je een aantal dagen niks van ons hoort!

• 06 Juni 2014 - 19:46

Peter Schell:

geweldig om jullie belevenissen en ervaringen van deze cultuur te mogen lezen. hoe sceptisch ik in het begin ook was, ben ik er inmiddels van overtuigd dat dit een ervaring is voor het leven! ik wordt zowat jaloers...... vind het fijn te vernemen dat alles met wat kleine hobbels af en toe, toch naar verwachting en planning verloopt. fingers crossed voor de rest van jullie avontuur. geniet en maak genoeg foto's om jullie verhaal straks thuis nog wat kracht bij te zetten. veel plezier nog, blijf verstandig en oplettend.
    kus en hoop spoedig weer nieuws te vernemen, groet pap.

ps. er is niemand voor me opgestaan in de bus onlangs...... zou ik dan toch niet te zwaar zijn ? (kan ook aan onze cultuur liggen natuurlijk...)

• 08 Juni 2014 - 12:51

Lambert:

heel leuk om dit allemaal mee te beleven in jullie reisverslag .zo te horen bevalt het prima en zijn jullie al heel aardig gewend aan het ritme van daar .geniet er nog van en houd ons op de hoogte .groetjes