Van favela naar pousada - Reisverslag uit Mangaratiba, Brazilië van Froukje Schell - WaarBenJij.nu Van favela naar pousada - Reisverslag uit Mangaratiba, Brazilië van Froukje Schell - WaarBenJij.nu

Van favela naar pousada

Door: Froukje

Blijf op de hoogte en volg Froukje

02 Juni 2014 | Brazilië, Mangaratiba

Ja je leest het goed, VAN FAVELA... Om pap geen hartaanval te bezorgen hebben we maar niet gezegd dat ons hostel in een favela (sloppenwijk) lag. Maar nu we er weg zijn kan het wel medegedeeld worden. We hebben ons overigens niet onveilig gevoeld in de favela. De bus stopte recht voor de deur dus we hoefde niet echt de wijk zelf in. Wel bijzonder om als enige stromend water te hebben. Het hutje langs ons had zelfs geeneens een muur :o

1 JUNI

Vanochtend hebben we aangifte gedaan bij de plaatselijke politie van hanna's spullen. Het eerste politie bureau stuurde ons verder, maar gelukkig wilde ze ons bij het tweede bureau wel helpen. In half Engels, half portugees en met behulp van een woordenboek is het uiteindelijk gelukt! 's middags hebben we een botanische tuin bezocht en zijn we langs een meer gewandeld. Hoewel de lucht in de namiddag wat dichttrok, hebben we ook nog een duik genomen in de zee en lekker op het strand gelegen. 's avonds hebben we met wat andere mensen in de huiskamer van het hostel gezeten.

2 JUNI

Vanochtend ging om half 8 de wekker, want om half 9 stond de taxi klaar om ons naar het busstation te brengen. De bus naar mangaratiba kwam een kwartiertje te laat maar heeft ons verder voorspoedig naar onze volgende bestemming gebracht. Ons plan was vanmiddag op het strand te gaan liggen, maar aangezien het weer niet zo mooi was besloten we een wandeling langs het strand en door het stadje te maken. Vanavond slapen we in een pousada (soort bed en breakfast). Na 4 nachten in een gammel stapelbedje met 12 man op een kamer (waar we overigens wél heerlijk geslapen hebben!) is een kamer voor ons alleen met een twee persoonsbed, eigen balkon en grote douche wel weer even fijn :)

Morgen vertrekt om 08.00 uur de boot naar Ilha Grande, volgens de locals 'een paradijs', dus ik ben benieuwd!

Nog wat dingen die ons opvielen in rio:
-waar wij in de bus opstaan voor ouderen of mensen die minder goed ter been zijn doe je dat hier voor dikke mensen.
-de bouwvakkers hier zijn niet gezekerd, hoe hoog ze ook werken. We vinden het nu dus een stuk minder vreemd dat er op het nederlandse nieuws regelmatig een dode bij het bouwen van de stadions te zien is. Maar, met grasmaaien hebben de gemeentewerkers een laskap op, dat dan weer wel!
-de bus in rio kost 1 euro (3 reaal), of je nu een halte moet of een uur blijft zitten.

• 03 Juni 2014 - 19:41

Pap:

nou, hier wordt ik niet echt rustiger van....... miene mup in een sloppenwijk met 12 man op 1 kamer... in welke eeuw zitten we eigenlijk !! geen geruststellende gedachte....bewust geen foto's van de Favela?
    maar is allemaal goed gegaan gelukkig. de vooruitzichten zijn in elk geval weer goed en geschikt voor mooie foto's lijkt me....ik lees graag in het volgende verslag hoe het is /was in de pousada en op het eiland !
    ps, morgen ga ik met de bus naar het werk, en als er niemand voor me opstaat zal ik je verhaal naar voren brengen...... of is 115 kilo niet genoeg ??

groet en kus, Pap.

• 03 Juni 2014 - 21:27

Lambert:

hoi hoi .leuk om je verhaal te lezen .ga zo door .maak er een leuke tijd van .mazzel