De eerste dagen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Froukje Schell - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Froukje Schell - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Froukje

Blijf op de hoogte en volg Froukje

01 Juni 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

29 MEI

Vanochtend vroeg zijn we om 06.00 uur vertrokken richting het vliegveld in Rotterdam. We waren ruim op tijd aanwezig en hebben nog gezellig wat koffie en thee gedronken met de ouders van Hanna. Om 20 over 10 zouden we de lucht in gaan, dit is uiteindelijk ongeveer kwart voor 11 geworden. Op onze tussenlanding in London hadden we een zeer korte overstaptijd, dus we maakten ons al een klein beetje zorgen over het eventueel missen van de aansluiting. Onze vlucht kwam uiteindelijk toch op tijd aan dus we hebben onze vlucht naar Rio gehaald.

De vlucht naar Rio was een lange zit, maar we zijn zonder problemen aangekomen in Rio de Janeiro. Op het vliegveld zou iemand van het hostel klaar staan om ons op te halen, maar na 3 kwartier wachten was er nog steeds niemand. Een aardige jongeman die een ander meisje kwam ophalen heeft ons dus toen maar naar ons hostel gebracht.

Bij aankomst in het hostel bleek er geen reservering te zijn, dus volgens mij nemen die brazilianen het niet zo nauw met administratie. Gelukkig hadden wij onze boekingsbevestiging uitgeprint bij en dus werden er twee bedjes voor ons opgemaakt. Hier hebben we meteen gebruik van gemaakt want we waren allebei erg moe van de lange dag en reis.

30 MEI

Vanochtend waren we allebei vroeg wakker. We hebben een heerlijk ontbijt met verse harde broodjes, vers fruit en vers sap genuttigd, voor we op pad gingen.

In Brazilië moet je een busreis voor een langere afstand (dus bijv. tussen twee steden i.p.v. binen één stad) van te voren reserveren. Als eerste zijn we dus afgereisd naar het busstation waar we kaartjes voor onze busreis naar Mangaratiba op 2 juni hebben gekocht. Hiermee was de ochtend al grotendeels om, omdat we van te voren ook nog moesten uitvogelen hoe de bussen binnen de stad werken, waar we heen moesten, waar we over moesten stappen, waar we eruit moesten etc. Doordat we een keer verkeerd waren uitgestapt hebben we wel mooi even over de Copacabana kunnen slenteren :)

´s Middags besloten we het beroemde Christus beeld te bezoeken. Met een busje zijn we de berg op- en af gereisd. Voor we helemaal boven aan de berg kwamen bij Jezus aankwamen, lagen er nog diverse andere zichtpunten op de route. Hier hebben we mooie foto´s gemaakt én onze eerste aapjes gespot! Eenmaal bij het standbeeld aangekomen was het uitzicht adembenemend en het beeld indrukwekkend groot. We zijn boven op de berg gebleven om de zonsondergang te zien en vervolgens de stad met al haar lichtjes te bewonderen. Omdat het hier al om half 6 ´s avonds pikke donker is (het is hier winter), hoefde we hier niet zo lang op te wachten. Toen we bijna wilde gaan hebben we nog wat ondefinieerbare dieren gezien. Het leek op een wasbeer/miereneter/aap ofzo.

Op de terugweg naar ons hotel hebben we nog bij de plaatselijke MC Donalds (Bob´s genaamd) gegeten. Hier of in de bus naar huis is Hanna haar portemonnee verloren (of deze is gestolen terwijl we niks hebben gemerkt). Met wat geld, haar pinpas en rijbewijs erin was dit natuurlijk erg vervelend op de eerste dag...

Bij thuiskomst hebben we nog wat gelezen en zijn vervolgens lekker het bed in gekropen.

31 MEI

Vanochtend hebben we een wandeling gemaakt richting de Suikerbroodberg, waar we vervolgens via een stoeltjeslift naar toe zijn gegaan. Het uitzicht boven was wederom mooi, we hebben leuke plaatjs geschoten. Ook was er veel natuur op de suikerbroodberg, leuk om doorheen te wandelen en wederom aapjes gezien. Deze keer kregen we ze wel op de foto! Ook hebben we salamanders en bijzondere vogels gezien. Met deze onderneming was een groot gedeelte van onze dag gevuld. We hebben nog twee bezienswaardigheden bezocht. We hebben nog wat gedronken en gegeten voor we terug keerden naar ons hostel.

Tot nog toe hebben we echt ontzettend mooi weer gehad. De hele tijd volle zon, met een lekker windje erbij en ongeveer 25 graden. Zodra het donker wordt (omstreeks 17.30) koelt het ontzettend af. We nemen voortaan dus onze vesten mee als we op pad gaan! Voor de komende dagen wordt er wat minder weer voorspelt, dus we zullen zien... We hebben in ieder geval gelluk gehad dat we zo´n ontzettend mooi weer hadden terwijl we op de viewpoints waren. Je zou bij jezus staan en alleen maar wolken zien.... (Hebben we ook foto´s van).

Nog wat dingetjes die ons opvallen hier:
- politie agenten komen in het hostel plassen tijdens hun dienst
- buschauffeurs gaan privé pinnen tijdens hun dienst en zetten een volle bus dan gewoon even aan de Kant
- de mensen zijn enorm behulpzaam, iedereen helpt ons. Hoewel de taal soms een drempel vormt, zijn er ook genoeg mensen die wel goed Engels praten!
- de mensen hier lijjken ontzettend sportief. Je ziet continue mensen hardlopen en het Copacabana strand staat bijoorbeeld vol met voetbalgoalen, volleybalnetten en fitnessapparaten, waar élke keer mensen mee bezig zijn.
- arm en rijk gaan hier dwars door elkaar heen. Het Golden tulip hotel staat 50 meter bij een Favela (sloppenwijk) vandaan en een zwerver slaapt buiten op straat waar een rolls royce en mercedes zijn geparkeerd.

Foto's volgen nog!

• 02 Juni 2014 - 00:16

Peter Schell:

top zoals je ons op de hoogte houdt. jammer van hanna's portemonnee, laat het echter jullie ervaring niet ondeuit halen. is eigenlijk uitsluitend materieel wat te vervangen is...... veel plezier verder en we lezen graag spoedig verder !! groet, pap en mam.

• 02 Juni 2014 - 12:31

Monique:

Nice dames det ge al vuul moeie dinger gezeen en gedoan hebt! Det neet idderein zich aan dien schema hoijt hebbe wej oak veelvuldig ervare, gewuun zelf oak de mañana mañana-mentaliteit aanneme, en vuul geniete! Bin benieuwd noa ut volgende verslagje :) kus Mo

• 02 Juni 2014 - 14:24

Chantal Schell:

Hee Froukje & Hanna, wat leuk zo'n reisverslag! Super. Dus de eerste dagen waren al top.
    Op naar de vele die nog komen ;) balen van de portemonnee maar laat het de pret niet drukken. Nogmaals, geniet ervan en ik vind het leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie avontuur. Ben voorzichtig en have fun. XXX van ons alle uit blerick. P.s. is er nog geen voetbal gekte?

• 02 Juni 2014 - 18:43

Christel:

He mupke, wat en belevenissen al. Kei mooj. Halt os maar good op de huugte. Geneet van al het leuks, moojs en geweldigs um jullie hen. Dieke knoevel en kus van dien tante.

• 02 Juni 2014 - 19:09

Lambert:

hoi hoi .het is jammer van de verloren /gestolen spullen .maar dat kan gebeuren .leuk dat het goed bevalt .fijn ook om het vanuit hier zo mee te maken .ik kan me in die dingen verplaatsen .van de bus chauffeur en de politie .je zult nog wel meer van die dingen meemaken .ze leven daar iets gemakkelijker als hier .het wendt wel en is zo verkeerd nog niet .nog hele mooie dagen gewenst .geniet ervan

• 02 Juni 2014 - 21:09

Wessel Schell:

Wat een mooie plek.Gelukkig ziun julie fijn aangekomen.Het is een mooi natuur omgeving.Lekker leuk wandelen en met de dieren foto shoots maken.Jammer van die portomonee maar ja het is gebeurt.Toch is er alles schitterd.Hopelijk nog veel plezier en lekker FUNNY doen.

XXX je kleine neefje WESSEL ;)